Sunday, May 21, 2017

Freiburg First

Yesterday the Madison Symphony Chorus (MSC) was in town. Before they gave their concert in the evening, they had to rehearse Ein Deutsches Requiem together with a local orchestra and a local choir in the morning.

In the afternoon, the Freiburg-Madison-Gesellschaft (FMG) organized a reception at the Greiffenegg-Schlössle. The weather was somewhat cold but sunny, so we met outside in a corner of the Schlössle's famous Kastanien-Biergarten (chestnut beer garden) for a glass of sparkling wine and Flammkuchen (tarte flambée). As Bing Crosby put it in the movie High Society, it wasn't French champagne but domestic.

Our guests arrived slowly ...
... delayed by a farmers' demonstration (©BZ/Thomas Kunz)
Farmers' tractors were blocking the streets to protest a new quarter the city of Freiburg would like to build partly on farmland. Freiburg has a severe housing shortage, and the new quarter called Dietenbach is an absolute must. Too many people are moving to Freiburg, Germany's number one Wohlfühlstadt (feel-good city).

Smiling red meets smiling green or
FMG's Vicepresident Frauke Feix meets the Director of the MSC Beverly Taylor
Spirits soon were high.
A few singers were tired ...
... but all were attentively listening to Frauke's witty welcome address.

Before the Concert began in the evening, I had been asked to welcome the musicians and the public at the Konrad und Elisabeth Kirche. Here is what I said:

Good evening everybody.

My name is Manfred Höfert, and I am the spokesperson of the Freiburg-Madison-Gesellschaft, the Freiburg sister city committee.

On behalf of our Gesellschaft, the Carl-Schurz-Haus, and the City of Freiburg, I would like to welcome the Madison Symphony Chorus, die Junge Kammerphilharmonie Freiburg und das Vocalensemble Breisach.

It is an honor that the Chorus first came to Madison's sister city on its first visit to Europe. May I say "Freiburg first"? On tour in Germany, the Chorus will perform next in Leipzig and Berlin. I wish you for tonight and for your upcoming concerts all the best.

The Konrad und Elisabeth Kirche we are in is a historical landmark. It was built in the late 1920s and is one of the first churches constructed in exposed concrete. St. Konrad and Elisabeth was consecrated in 1930. May I say this church is as venerable as the Madison Symphony Chorus?


Meine Damen und Herren,

Ich hatte gehofft, die Badische Zeitung werde einen Bericht über dieses Konzert veröffentlichen, doch las ich in der Freitagsausgabe lediglich eine dürre Notiz über diesen Abend.

Lassen Sie mich also mit dem vorgesehenen doch ungedruckten Text das Konzert einleiten:

Der Madison Symphony Chorus wurde im Jahre 1927 gegründet. Mehr als 125 Sänger - heute sind es über 90, die den Weg nach Freiburg gefunden haben - treffen sich aus Freude am gemeinsamen Gesang, üben anspruchsvolle Musikstücke und Chorwerke und führen sie allein oder gemeinsam mit dem Madison Symphony Orchestra auf. Zu den Aufführungen vergangener Jahre zählten unter anderem:

-          Beethovens 9. Sinfonie
-          Mahlers 2. und 8. Sinfonie
-          Orffs Carmina Burana
-          die Requien von Mozart und Verdi
-          Auszüge aus Händels Oratorium Solomon.

Der langjährige Leiter des Madison Symphony Orchestras John DeMain schwärmt von "seinem" Chor: "Ohne die künstlerische Reife des Symphony Chorus unter seiner Leiterin Beverly Taylor könnte das Madison Sinfonieorchester niemals so großartige Werke darbieten. Talent und Hingabe des Chors lassen uns die aufregendsten Aufführungen verwirklichen."

Heute Abend führt der Madison Symphony Chorus zusammen mit der Jungen Kammerphilharmonie Freiburg und dem Vocalensemble Breisach Ein deutsches Requiem von Johannes Brahms auf. Chorleiterin ist Frau Beverly Taylor, die Solosänger sind Frau Anna Polum, Sopran, und Herr James Held, Bariton.

Der protestantische Hamburger Brahms folgt mit seinem Deutschen Requiem nicht der Liturgie der katholischen Totenmesse, sondern reiht hier tröstende Texte aus dem Alten und dem Neuen Testament aneinander. Mit diesem Werk für zwei Solisten, Chor und Orchester gelang dem damals 35-jährigen Brahms der Durchbruch als Komponist.

Wir sind gespannt. Enjoy the concert.

The church choir of the Konrad and Elisabeth Kirche
was fully packed with musicians.
Director Beverly Taylor masters them all.
Beautiful Soprano Anna Polum impresses the audience
Handsome Baritone James Held masters Brahms perfectly.
In the end, Director Beverly Taylor bows to the audience ...
... which is frenetically applauding the fantastic performance.
Most impressive is the angry: Denn alles Fleisch, es ist wie Gras
and the conciliatory ending: Selig sind die Toten.
Beverly Taylor gives her thanks to the Junge Philharmonie.
Bravo, with only one rehearsal chorus and orchestra,
sounded like they had been playing together for years.
Exhausted but happy. Thank you again for the memorable performance.
Brahms would have been pleased.
*

No comments:

Post a Comment